این روزها هشتگ‌ها را در همه جا می‌بینیم. از شبکه‌های اجتماعی و تبلیغات تلویزیونی گرفته تا تابلوهای تبلیغاتی و اتوبوس‌های شهری. اما آیا شما می‌دانید چگونه هشتگ مخصوص برند خود را بسازید؟

شاید باور کردنی نباشد که زمانی که کریس مسینا ایده‌ی هشتگ در شبکه‌های اجتماعی را با توییتر در میان گذاشت؛ ایده‌ی او کسل کننده و بیهوده خوانده شده باشد. در حالی که امروزه در توییتر، اینستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی شاهد کاربرد حیاتی این قابلیت هستیم.

هشتگ برای به نمایش گذاشتن سلفی‌های خود؛ برای فرهنگ سازی و همراهی با کمپین‌ها و گروه‌های سیاسی کاربرد گسترده‌ای دارد، تا حدی که در انتخابات سیاسی کشور‌ها هم چندان بی‌تاثیر نبوده است.

شاید در ابتدا ساختن هشتگ ساده بنظر برسد؛ اما در واقع کار آسانی نیست و به دقت و تحقیق احتیاج دارد. هشتگی مناسب است که مردم به‌راحتی به خاطر بسپارند و از آن استفاده کنند.

معمولا هشتگ‌ها کلی هستند، پیچیده هستند و پیدا کردن املای درست آنها سخت است، به سختی در حافظه می‌مانند و یا بسیار خاص و نامعمول هستند.

اما سوال اینجاست که کارکرد هشتگ، یا اگر درست‌تر بگوییم انتخاب هشتگ مناسب در برندینگ چه تاثیری می‌گذارد؟

شاید بیشترین کاربرد از هشتگ در شبکه‌های اجتماعی در توییتر و اینستاگرام باشد؛ که بخش ویژه مختص هشتگ در آنها وجود دارد. هشتگ می‌تواند مخاطبین زیادی که هدف شما هستند را جلب کند و خود را به آنها نشان دهید.

پس از کسب این مخاطبین، زمان خلاقیت است. زمانی که هشتگ خود را خلق می‌کنید. چند ترفند و پیشنهاد برای ساختن هشتگ برندتان :

  • چگونه هشتگ بسازیم؟

برای ساختن هشتگ، از نماد # استفاده کنید و بدون فاصله در کنار آن کلمه مورد نظر خود را بنویسید. مانند #نوین_هاب. به خاطر داشته باشید در ساختن هشتگ، استفاده از حروف و اعداد مجاز است. اما استفاده از علایم نگارشی (علامت تعجب، ویرگول و …) و کرکترهای خاص (ستاره، علامت دلار و …) مجاز نیستند. اما می‌توانید در هشتگ از ایموجی استفاده کنید.

فراموش نکنید، این روزها بهترین هشتگ برای نام تجاری شما، هنگامی که به یک کمپین گسترده ندارید، فقط می تواند نام برندتان باشد.

  • ایده‌های اولیه را رد کنید

در همان لحظه که تصمیم می‌گیرید برای برندتان هشتگ بسازید، ایده‌های مختلفی به ذهنتان می‌رسد. اما شاید این بهترین ایده نباشد. با یک طوفان فکری شروع کنید. روی یک وایت برد، همه هشتگ‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را بنویسید. خود را سانسور نکنید و از ایده‌های نیمه پخته خود خجالت نکشید.

با کلمات واضح و مرتبط با برند، محصولات و صنعت خود شروع کنید. به رقبای خود نگاه کنید و ببینید که آنها چه کاری انجام می‌دهند. با ترکیب کلمات و عبارات بازی کنید، سپس در صورت امکان استراحت کنید. ایده‌ها را بررسی کنید و با چشم باز انتخاب کنید.

  • شما از مخاطبتان می‌خواهید چگونه از این هشتگ استفاده کنند؟

خودتان را جای مشتری‌تان قرار دهید. در چه موقعیتی از هشتگ شما استفاده می‌کند؟ به این موقعیت‌ها فکر کنید و هشتگی بسازید که آنها را در حال استفاده از آن هشتگ ببینید. فکر کنید که یک هشتگ کلی که هر برندی می‌تواند از آن استفاده کند، را چگونه می‌توانید متناسب با مشتریان خود تغییر دهید؟

شرکت علی بابا در یکی از کمپین‌های اخیر خود از هشتگ بلندپروازی استفاده کرد و از مخاطبان خود خواست تا عکسی با این موضوع بگیرند و با این هشتگ در شبکه‌های اجتماعی خود به اشتراک بگذارند. این کمپین هم یکی از نمونه‌های درست استفاده از هشتگ است.

هشتگی که می‌سازید بهتر است تا حد امکان مختصر باشد. برای مثال در اینستاگرام با وجود آن‌ که هیچ محدودیت کاراکتری وجود ندارد، اما هر چه کوتاه‌تر باشد، کاربردی‌تر و مفیدتر است.

البته در عین حال باید مراقب باشید که هشتگ شما برای خودتان نیز مفید باشد و صرفا برای بحث سر موضوعات دیگر جز برند شما استفاده نشود و خاص برند باشد.

مشتریان شما نباید درگیر مفهوم و معنای هشتگ شوند. شما وقت ندارید یک هشتگ پیچیده رابرای آنها توضیح دهید. آنقدر روی خلاقیت متمرکز نشوید که آنها را گیچ کنید.

شاید این کار با کاراکتر کم، سخت به نظر بیاید، اما با استفاده نکردن از کلمات تکراری و کاربردی می‌توانید این امر را ممکن کنید.

برای مثال کلمه عشق می‌تواند راجع به روابط شخصی باشد یا کلماتی مثل فیلم یا موسیقی. این کلمات کلی هستند و نمی‌توانند نشانی از برند شما باشند.

همچنین مراقب باشید که هماهنگی با برند فراموش نشود.

یک مثال خوب از استفاده درست از هشتگ:

این عکس توسط یکی از کاربران، در حالی که در کنار یک ماشین ردبول است و انگار دارد از قوطی بالای ماشین ردبول می‌نوشد، منتشر شد.

این عکس با هشتگ putacanonit# منتشر شد و بعد از انتشار آن ردبول از بقیه مشتریانش درخواست کرد تا عکس‌هایی با این هشتگ بگیرند و در اینستاگرام به اشتراک بگذارند. این کمپین برنده «بهترین استفاده از هشتگ» شد.

شاید اغراق باشد، اما هیچ چیزی به جز برانگیختن احساسات مردم آنها را فعال و پیگیر نمی‌کند. هشتگ خود را طوری بسازید که آنها را با شادی، ناراحتی یا خشم همراه کند.

برای مثال یک دامپزشکی با ساخت هشتگی برای یک حیوان مورد آزار قرار گرفته و انتشار عکس آن، توجه و خشم بسیاری از مخاطبین را می‌تواند برانگیزد و آنها را با هشتگ خود همراه کند.

همینطور بسیاری از کمپین‌های فرهنگی امروزه‌ ما، از همین تکنیک استفاده می‌کنند.

برای مثال، صفحه بیسکوییت گرجی برای کمپین بازگشت به مدرسه در مهرماه، از هشتگ مهروگرجی استفاده کرد و حس نوستالژی را به مخاطبانش منتقل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *